Hallo, en welkom op mijn blog

Tussendoortje: huisje en kids

Even een berichtje voor diegenen die meer willen weten over het huisje waar we in leven en een korte omschrijving van de kindjes waar we mee samen leven!

Allereerst ons huisje... We wonen en werken eigenlijk op dezelfde plek, met name ons huisje is ook het weeshuisje! Het huisje is eigenlijk verdeeld in 2 delen! Het eerste deel is eerder voor de familie en het tweede deel eerder voor de weeskindjes.

Het eerste deel bestaat uit:

• 3 slaapkamers: 1tje voor ons met 2 enkele bedden en een tafel (hier liggen onze spullen op), ook echt een grote kamer nog (om een idee te scheppen voor de mensen thuis: even groot dan die van Lien thuis en bijna het dubbel van die van Yenthe); 1tje voor ‘baba' (grootvader die onlangs hier is komen intrekken omdat zijn gezondheidstoestand wat minder is) en 1tje voor ‘mammy' en ‘daddy'
  • Living met een tafel waar we elke keer aan eten, wat zetels en een TV en radio.
  • Badkamer (het lijkt wel eerder op een bergkot:P), bestaande uit 2 hokjes: 1tje met een WC (echte WC, wel zonder bril natuurlijk en WC papier mag je hier ook niet doorspoelen en moet je in het vuilnisbakje ernaast gooien) en 1tje met een 'douche' (gewoon een kraan waar koud water uitkomt, maar wel op goeie hoogte hangend, dus dat is positief) en dan is er ook nog een klein, vies lavabotje
  • Keukentje: met 4 gasvuren, oven (die meestal wordt gebruikt als plastieken zak bewaarder), afwasbakken, bordenrekje, microgolf (dit is een ook een specialleke, je moet constant op het deurtje blijven drukken anders werkt hij niet) ... ; hier wordt vooral ons eten klaargemaakt!
  • Kot waar de diepvriezers staan, nog een pluspunt dus: alles wordt hier koel bewaard!

Het tweede deel bestaat uit:

• 3 slaapkamers: 2 met bedden en 1 zonder: de kindjes slapen hier eigenlijk gewoon op matrassen zonder lakens (niet genoeg plaats om overal bedden te plaatsen voor iedereen); grote jongens en andere familieleden krijgen wel echte bedden

+ ze hebben hier ook geen kasten, maar gebruiken gewoon kleine kinderbedjes of valiezen om hun kleren in op te slaan (wij zijn hier al op zoek gegaan naar grote curverboxen voor elk kind, maar dit is moeilijk te vinden) -> hieruit kan je dus ook afleiden dat er niet echt een structuur is en wij het dus elke ochtend moeilijk hebben met het zoeken naar kleertjes voor elk kind:)

• Living met wat zetels, TV en een kast vol kleurtjes, papier en rommel.
  • Badkamer: 3 hokjes: 2 WC's en een badkamer en 1 met een 'douche' (beetje zoals die in het 1ste deel)

+ hier liggen ook massaal veel schoenen op een rekje, natuurlijk eerder enkele schoenen, paren zijn nog moeilijk te vinden!

• Kantoor van 'daddy': hier staat zijn bureau en ligt speelgoed van de kindjes (kindjes moeten steeds aan een familielid, ons of mammy vragen als ze met iets willen spelen, zodat mammy er een zicht op heeft en ze niet alles meteen kapot of kwijt raken)

Zo dit was het voor ons huisje! Zoals je kan lezen, hebben we het hier echt heel goed en qua hygiëne ook wel voldoende (kan nog altijd beter, dan hebben we het vooral over soms ongewenst ongedierte)!

Dan wordt het tijd om eens kort alle kindjes en familieleden te schetsen...

Familie:

• Mammy: 44 jaar (sinds 14/11/2011) en een hele lieve mevrouw
  • Daddy: 51 jaar, kerkleider en zeer lieve steeds goedgezinde meneer
  • Marc en Gab: 2 zonen die nu op school zijn (tot met kerstmis), maar waar we onze 1ste week wel goed mee gebabbeld hebben
  • Francis junior: 11 jaar, steeds bij de weeskindjes en een gewone normale jongen
  • Eva: 6 jaar bijna,kleinste zusje in huis en echt een verwend nest die af en toe het bloed van onder onze nagels laat kruipen
  • Grace (ook wel auntie genaamd, dus we weten niet goed wat zij nu is): werkt in een hairdress-salon en is ondanks de moeheid ALTIJD goedgezind, echt een geweldige jongedame!
  • Nana (grootmoeder): oud vrouwtje die nog HEEL VEEL meehelpt in het huis en ook altijd super vriendelijk is tegen ons
  • Baba (grootvader): zieke papa van daddy, wel ook een lieve meneer hoor, maar kan niet zo goed engels
  • Cecilia: ziet mammy nu als tante, maar was oorspronkelijk ook gewoon een weeskindje denk ik... Zij is niet altijd aanwezig, want gaat af en toe nog naar haar broer ofzoiets! Zij is een toffe madam, maar soms ook wat te direct voor ons:)!

Weeskindjes (van jong naar oud):

• Kwabena of Harry: jongste spruit onder ons, jongen van 3 weken oud ondertussen! Een fragiel ding dat O ZO SCHATTIG IS en waarvan je denkt ‘ZO WIL IK ER OOK EENTJE:)'!
  • Favor: meisje van 6 maand oud, eentje die niet houd van stilzitten en waarmee je dus steeds moet rondlopen of in beweging zijn
  • Rebecca of Becci:meisje van 1,5 jaar oud, lacht ALTIJD en loopt op haar eigen toertjes waarvan ze dan draaielings wordt en lachend op de grond valt:)! HILARISCH!
  • Namidche Joseph: jongen van 2 jaar oud, die TEVEEL pipi doet in zijn broek, maar gelukkig hebben we nu ook door dat als hij weent het betekent dat hij pipi moet doen
  • Benice: meisje van 2,5 jaar oud (denken we, want de leeftijden worden hier geschat:)); net nieuw, leefde ervoor met mama in de bossen; maar echt intelligent kind dat heel snel bijleert en op 2 weken al kan communiceren in Twi (plaatselijke taal); wel vaak nog wenen doordat ze niet weet hoe zich uit te drukken
  • Esther: meisje van 4 jaar oud; moeilijke leeftijd
  • Nema: meisje van 4 jaar oud en zoals we al zeiden: moeilijke leeftijd
  • Patience: hetzelfde
  • Kodjo: jongen van 4 jaar oud, soms wat agressief reageren, maar dat ligt dan weer aan de leeftijd denkek! Hij spreekt wel goed Engels en kan soms ook wel echt een goede hulp zijn. En Lien vindt hem echt een zeer schattig jongetje.
  • Ata mata en Ata mary: tweeling van 9 jaar oud, die echt kunnen vechten als ze ruzie hebben met het nodige geween als resultaat natuurlijk; soms ook wel echt HEEL vermoeiende kinderen!
  • Osei Tutu: jongen van 10 jaar; raar mannetje echt en hebben we niet zoveel contact mee
  • Kofi: jongen van 11 jaar; altijd heel vriendelijk maar soms ook echt erover en dat hebben we natuurlijk niet zo graag, ook soms wat te aanhankelijk
  • Hayford: jongen van 12; lieve en slimme jongen die zeer goed engels kan
  • Osei: jongen van 12; heel hard lijkend op Hayford, dus soms moeilijk om ze uit elkaar te houden.
  • Francis Kassah: jongen van 14; ook een zeer lieve en slimme jongen die goed engels kan, en waar we dus echt nog een goed contact mee hebben.
  • Fuseini: jongen van 12; de grootste van den hoop en ook echt een lieve jongen die ons help tegen alle jongens die ons lastigvallen (man van Yenthe)
  • Alice: meisje van 11; gaat nog naar school maar is ook een grote hulp in het huishouden, voornamelijk in het wassen van de kindjes
  • Eli: meisje van 14 jaar (en je zou echt denken dat ze 20 ofzo is, kindjes zijn hier echt veel zelfstandiger op jonge leeftijd); niet schoolgaand en dus de grootste hulp in huis; ook wel een heel zotte waar we ons echt goed mee kunne verstaan
  • Ben: jongen van 19 jaar; heel lieve jongen die ons al vaak goed heeft geholpen, echt eentje waarop je verliefd zou worden omdat hij zo lief is, maar aan de andere kant ook echt een seutje die ons leventje niet spannend zou kunnen maken, dus geen liefde voor ons!

Tot snel (vandaag nog) voor meer nieuws over onze tweede week bij ons 'gezinnetje'

X.