Hallo, en welkom op mijn blog

Voorlaatste week weeshuisje

Dag iedereen!

Jaja we weten het al weer eventjes geleden dat jullie nog leuke verhalen hebben kunnen lezen, maar hier zijn we weer;)! We gaan kort even wat (voor ons) belangrijke gebeurtenissen van deze week samenvatten:)...

Maandag is wasdag! Alle kleertjes die de kindjes tijdens het weekend hebben gedragen, moeten dan namelijk gewassen worden! Een hele karwei dus! Gelukkig hebben we tijdens het wassen steeds een leuke interessante babbel met Eli en slaat de verveling dus niet toe! Dit keer ging het over ‘hoe' de weeskindjes hier terecht zijn gekomen en ‘wat' ze ervoor dus eigenlijk hebben meegemaakt! Hieronder geven we een korte schets:

• Eli zelf: Ze werd door haar stiefvader niet aanvaard in de familie, is heen en weer gestuurd en uiteindelijk heeft haar grootmoeder de zorg op zich genomen! Zij had echter niet het geld om Eli naar school te sturen en besloot haar die kans te geven door naar dit weeshuis te komen! Hier is ze echter meteen ingezet om te zorgen voor eten, wassen, baden van de kindjes, en heeft ze dus geen kans gekregen om naar school te gaan.
  • Becci: Haar mama was 15 jaar toen ze Becci kreeg en mammy heeft haar samen met Becci opgenomen in het weeshuisje. Maar vermits zij onaanvaardbaar gedrag (urineren op de andere kindjes) vertoonden, heeft mammy haar uit het weeshuisje gezet. De mama is dan terug gekeerd naar haar familie, heeft daar al haar familieleden proberen te vermoorden aan de hand van een giftig middeltje. Dit is echter mislukt, waardoor ze is weggelopen van huis en nu spoorloos is.
  • Benice en Kodjo: leefden voordien met hun mama in de bossen!
  • Andere kindjes: In hun situatie was het meestal teveel alcoholverbruik door de mama en onbekende papa OF beide ouders gestorven OF...

Stuk voor stuk heel pakkende verhalen! Heel goed dus dat de kindjes hier worden opgevangen en daardoor toch de jeugd krijgen die ze verdienen!

Dinsdag was een triestige dag! Deze avond zijn ze namelijk kleine Favor komen halen om haar een nieuwe thuis te geven! Zij woont nu bij een mevrouw die dokter is en geen kindjes gaan krijgen. Bij dit afscheid hoorden natuurlijk de nodige traantjes! Zowel Favor als de hele familie en wij hadden het echt heel moeilijk! Het was vooral heel ontroerend om ‘nana' (de grootmoeder) en Eli zoveel traantjes te zien laten! En daarbij nog eens Favor die luidkeels schreeuwde en enkel rust vond in de armen van ‘nana'! ECHT ONTROEREND DUS!

Woensdag = marktdag! Vandaag besloten we met Grace een bezoekje te gaan brengen aan DE markt van Techiman, beter gekend als een zeer grote markt in vergelijking met andere afrikaanse steden! Ale dat wordt hier toch gezegd, maar dat kunnen wij natuurlijk niet bevestigen of weerleggen:)!

Wij gingen vooral om stofjes te kiezen voor onze kleedjes en dit beloofde een lange zoektocht te worden! Er zijn zeker 20 verschillende kraampjes met tientallen stofjes, en dan natuurlijk nog het zoeken naar de beste prijs! VERSCHRIKKELIJK VERMOEIENDE ZOEKTOCHT dus:)! Maar uiteindelijk na 2u30min vonden we dan allebei wel de stofjes die we zochten! Voor het resultaat zullen jullie nog even vol spanning moeten wachten tot we terug zijn! Na de stofjes-tocht gingen we verder naar het 'eet-gedeelte' van de markt! Hier moesten we enkele inkopen doen voor 'nana'. Nog lang niet de hele markt bezocht, maar wel hoogdringend tijd om terug te keren, namen we de taxi terug huiswaarts! Morgen (woensdag 30/11) gaan we terug naar de markt en hopen we genoeg tijd te hebben om de hele markt te bezichtigen! Dat belooft weer een vermoeiende trip te worden:)!

Donderdag was vooral ‘pakdag' en vrijdag ‘vertrekdag', vermits we dit weekend een uitstapje hebben gedaan naar het Noorden! Hierover kan je meer lezen in het apart verhaal;)!

Dan nog even over onze spelletjes die we deze week op school hebben gespeeld, nl. Tienbal - Tussen 2 vuren en Gehandicaptenvoetbal! Het waren echt weer hilarische tijden en ook echt alle kindjes deden enthousiast mee! Gehandicaptenvoetbal was echter wel wat chaotischer wat er natuurlijk op wees dat de kindjes nog wat meer van samenwerking kunnen leren (goed voor onze thesis)!