Hallo, en welkom op mijn blog

tweede week in het weeshuisje

Ziezo onze 2de week in het weeshuisje zit er ook al op, wat wilt zeggen dat we al halverwege onze trip zijn (oouuuuuh)! Het werd dus tijd om onze blog nog eens te updaten zodat jullie buikjes nog wat gevuld worden met lekkere verhalen over ons Ghanees leventje!

De week begon al meteen heel goed! Het was mammy's birthday en in tegenstelling tot andere Ghanese huizen wordt dat hier echt wel gevierd!

's Ochtends stonden we dus op en meteen wensten haar een gelukkige verjaardag! Maar mammy was niet zo blij, want Kofi had zijn schooluniform niet gewassen en ze ging hem dus op haar verjaardag moeten slaan. Dat vond ze NIET leuk! Hierna ging alles dan weer even zijn gewone gangetje: kindjes wassen, eten geven, klaarmaken voor 't school en naar 't school brengen, weliswaar met veel vertraging natuurlijk! Dit was ook mede door dat we met de kleinsten eerst naar de dokter verderop moesten waar ze elke maandag gewogen worden. Maar neenee dit gebeurt niet met een weegschaal zoals bij ons, ze handen die kindjes echt in een juttenzakje op aan een haakje en zien dan hoeveel ze wegen! Heel grappig zicht:)!

Eens iedereen weggebracht, maakten we ons klaar om met mammy naar haar school te vertrekken. Maar door teveel omstandigheden is dit plan niet kunnen doorgaan en zijn we thuis gebleven. We besloten dan nog maar eens naar de Melcom ('grote' supermarkt van hier) te trekken en op zoek te gaan naar een 'map of Ghana'. Heel moeilijke zoektocht met als enigste resultaat een kaart van Ghana met 50 verschillende kleuren op, heel lelijk en dus niet wat we zochten! Na onze hele tocht, keerden we terug huiswaarts waar het al snel tijd was om terug naar de schooltjes te vertrekken.

Dan kon het grote feest eindelijk beginnen! Mammy had haar wat laten gaan en had vele lekker dingen gekocht. Met een theekransje zetten we haar verjaardagsfeest in. We gaven haar ook een blauw kroontje zodat ze echt de koning van de dag was. Na het theekransje hielpen we bij het wassen van de kids en speelden ook wat met hen, gewoon goed zot doen zonder veel te dingen te gebruiken, GEWELDIG!

Hierna was het dan tijd voor een geweldig feestmaal (enkel voor de familie wel, de kindjes kregen ook wel wat extraatjes bij hun eten hoor)! Allereerst klinken natuurlijk op mammy's verjaardag, dit gebeurde met een blauw drankje (geen idee wat het zou kunnen zijn) en natuurlijk ook non-alcoholisch (want alcohol is echt uit den boze). Vervolgens blies mammy haar kaarsjes (theelichtjes in de vorm van 44) uit en deed op aanmanen van Lien een wens:)! En dan het lekker diner dat bestond uit: kip, rijst met groentjes, komkommer, eiersalade (super lekker!!!), blazards (iets van een vogel), koolslaatje en chocolade! Mhm ZO LEKKER AVONDMAAL, onze buikjes waren dus zeer vol gevuld! Hierna was het dan cadeautjestijd... Van daddy kreeg ze een heel mooi horloge en van ons een sjaaltje, zakdoeken, kaarsje en zeepjes! Ze vond het echt heel leuke pakjes en was superblij! Met een happy birthday song sloten dan het feestje af en leerden we daddy en Ben nog ‘gelukkige verjaardag' zeggen, heel grappig:)!

Kortom een geweldig leuke dag en voor de eerste keer voelden we ons echt thuis!

Dinsdag was dan onze 'eerste schooldag'. We gingen met mammy mee naar haar schooltje en gaven van 9u tot 10u sport en spel aan de kindjes. Opmerkelijk was hun enthousiasme in de spelletjes, zowel jongens en meisjes deden actief mee! Soms waren ze wel echt te actief waardoor ze bij ‘hersenschuddingske' of ‘vlaggenstok' echt gewoon tegen elkaar liepen, gelukkig wel geen erge gewonden, dus alles op en top:)!

Hierna vertrokken we dan met mammy, Benice en Favor naar de ‘Medical Health Insurance' waar we ze inschreven voor de verzekering. Benice had nog geen officiële geboortedag en ze hebben haar dan 21 april 2009 gegeven (naar Lien haar geboortedag). Natuurlijk werd er ons hier ook weer meegedeeld dat we met een Ghanees moesten touwen en hem moesten meenemen naar België, zo typisch:P! Na de inschrijving keerden we terug naar mammy's schooltje om nog wat bananen te kopen en kwam SYTO (vrijwilligersorganisatie van hier) ons een bezoekje brengen. We moesten een vragenlijst invullen en maakten ook van hun handig busje gebruik om ons weer thuis af te zetten. Steven (mede chauffeur) zei dat we hun elk 5 cedis moesten, maar dat hebben we toch wel HEEL VRIENDELIJK weg gelachen, gelukkig was hij ook maar aan het lachen!

Thuis wasten we dan nog onze kleertjes en begonnen we al snel aan onze tripjes naar de scholen! 's Avonds hebben we dan vooral de weeskindjes ondervraagd voor onze thesis, echt geen leuke taak want voelde heel raar aan! Zij vonden het precies wel tof, want vragen ons elke dag wanneer ze dat opnieuw mogen doen:P!

Woensdag namen we dan de vragenlijsten op school af, waar we toch even heel hard hebben moeten slikken. De laatste vraag was namelijk ‘Als je hulp nodig hebt, naar wie zou je dan het eerst naartoe gaan' en één van de antwoordemmogelijkheden was ‘dad', waarop een leerling zei: ‘ik zou het eerst naar mijn papa gaan, maar die is dood dus dat gaat niet meer'. AUWCH klap in ons gezicht en even heel pijnlijk. Gelukkig was dit de laatste vraag en hebben we haar gewoon al snel terug laten gaan spelen om haar gedachten te verzetten! 's Avonds voelde Yenthe zich wat ziekjes, dus hebben we gewoon nog enkele weeskindjes ondervraagd en vroeg in bed gekropen.

Donderdag was weer zoals altijd, ons dagschema ziet er nu wel wat anders uit vermits we steeds van 9u tot 10u les geven op het schooltje van mammy. Tegen 10u30 zijn we dan meestal thuis en kunnen we starten met huiswerk, klusjes ... Donderdag deden we op school estafette met de kindjes! Zij vonden dit geweldig leuk en konden dit echt blijven spelen, maar wij volgden de regels van het lesgeven en brachten er toch wat variatie in;)! Na het schooltje gingen we op zoek naar wat fruit en kochten wat bananen en een ananas. Bij aankomst thuis sneden we onze ananas in stukjes en genoten van de heerlijke smaak! Hierna was het tijd om het eten voor de kindjes klaar te maken, nl. jam met leaves en vervolgens kregen we de vraag voorgeschotels: ‘wat willen jullie eten? Noodles of rijst?' Weeral dachten we en we gaven als antwoord: ‘jam!'. Met de hulp van Cecilia maakten we gefrituurde jam en aten er wat koolsalade bij, aka frietjes met salade en mayo, mmm dat smaakte wel eens!

Na het bereiden van de maaltijd van de kids, namen we een Obama biscuit (een graankoekje met Obama zijn hoofd op) in de hand en vertrokken wederom naar de schooltjes. 's Avonds hielpen we Francis Kassah met zijn examen Frans want er stonden toch echt nog wat fouten in zijn schriftje hoor:)!

Vrijdag = het einde van de week! Weer een doordeweekse dag alhoewel we echt beginnen te voelen dat we meer en meer een structuur beginnen te krijgen. Zo weten we in welke volgorde alles gebeurd en kunnen we dus al wat meer helpen met wat dingen klaar te zetten. Zoals bijvoorbeeld schoentjes van iedereen al zoeken voor ze gedaan hebben met eten en we nog 15minuten moeten verliezen omdat iemand zijn schoentjes niet vindt;)! Na het lesgeven op het schooltje, waar we vrijdag ‘kettingtikkertje of tikkertje ketting' en ‘schipper mag ik over varen' speelden, settelde Lien zich wat buiten met de rest en bekeek Yenthe haar mailtjes! Hierna namen we allebei dan wat rust buiten en kregen we allerlei vragen over eten en zwartjes in België:)! 's Avonds hadden we een heel leuke avond met de kids met het nodige gezang en gedans. Ze waren duidelijk in een uitgelaten sfeertje om aan het weekend te beginnen:)! Tegen 21u besloten we dan toch ons bedje in te kruipen vermits we de volgende dag op uitstap gingen met de kids. Eerst kregen we wel nog het slechte nieuws uit België (Saint-Vé) te horen en smsten onze vrienden om te horen of ze allemaal ok waren! Gelukkig stonden we zaterdag dan op met de verlossende berichtjes dat iedereen in orde was:)! Over ons uitstapje kan je in een volgend uitgebreid tekstje meer lezen, dus zie boven:)!

Groetjes!

Kevin - Travel Active

Dag dames,

Erg leuk om jullie verhaal te lezen! Gaat het goed allemaal?

Erg benieuwd naar alle foto's!

Groetjes Kevin
Travel Active Team